19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion seurakunta

Sinustako seurakuntapäättäjä

29.08.2018, 17:57 /  päivitetty 12.11.2018, 15:27
Marraskuun seurakuntavaalien ehdokasasettelu on käynnissä. Vaaliehdokkaiksi etsitään kaikenikäisiä ja eri tavoin ajattelevia sekä erilaisissa elämäntilanteissa olevia seurakuntalaisia. Ehdokasasettelu päättyy 17. syyskuuta.
vaalit

Tänä syksynä jaossa on paikkoja 278 luottamushenkilölle suomen- ja ruotsinkielisen seurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä 91 kirkkovaltuutetulle Helsingin yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Toiveena on saada ehdokkaiksi niin uusia ja raikkaita kasvoja kuin kokeneita vaikuttajia ja pitkän linjan luottamushenkilöitä varmistamaan seurakunnan toiminnalle riittävät ja oikein suunnatut resurssit.

Helsingissä ehdokkaaksi voi asettua oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon, jossa johdetaan oman paikallisseurakunnan toimintaa sekä Helsingin seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka on koko seurakuntayhtymän ylin päättävä elin.

Seurakuntavaaleissa valittavat henkilöt vaikuttavat kirkon tulevaisuuteen. Uusi valtuusto päättää Helsingissä muun muassa toiminnan painopisteistä, pääkaupunkiseudun seurakuntien yhteistyöstä, rakennushankkeista sekä lähetysjärjestöjen ja diakonisen avun määrärahojen jakamisesta. Mikä väestöryhmä tarvitsee eniten apua juuri nyt Helsingissä? Entä miten olemme läsnä helsinkiläisten lapsiperheiden ja vanhusten arjessa?

Tietoja seurakunnissa perusteilla olevista ehdokaslistoista löytyy seurakuntien verkkosivuilta. Ehdokaslistan voi perustaa itsekin keräämällä vähintään kymmenen seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018 ja on seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018. Seurakuntavaaleissa saavat äänestää 16 vuotta viimeistään vaalipäivänä 18.11.2018 täyttävät evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Kuka voi olla ehdokas?

Kun ehdokkuus kiinnostaa, toimi näin

Sinustako seurakuntapäättäjä