18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Kallion seurakunta

Kallion seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja vaihtuu - lue väistyvän puheenjohtajan Johanna Hautakorven ajatuksia menneistä vuosista

18.01.2021, 10:15 /  päivitetty 18.01.2021, 10:18
Seurakuntaneuvosto valitsee uuden puheenjohtajan 19.1. kokouksessaan.
Kallion seurakunnan seurakuntaneuvosto 2019

Johanna Hautakorpi:

Olen toiminut Kallion seurakuntaneuvoston varapuheenjohtajana edelliset kahdeksan vuotta, josta viimeiset viisi vuotta kokousten puheenjohtajana.

Tehtävä on ollut mielenkiintoinen ja antoisa, ja se on muodostunut minulle rakkaaksi. Nyt neljän kaksivuotiskauden jälkeen on kuitenkin korkea aika siirtää puheenjohtajan nuija eteenpäin.

Lämmin kiitos yhteistyöstä ja luottamuksesta vuosien 2013–2020 Kallion kirkkoherroille, seurakuntaneuvoston jäsenille ja sihteereille!

Vaikeita ja iloisia päätöksiä

Vuosiin mahtuu kaksi strategiaa, lukuisia (yleensä onnistuneita) henkilövalintoja ja useita (yleensä hankalia) toimitilapäätöksiä. Olemme yhdessä työntekijöiden kanssa miettineet, miten tavoitamme seurakuntaan muuttavia tai Kalasatamaan rakentuvan uuden kaupunginosan asukkaita, miten kehitämme toimintaa Kallion ja Alppilan kirkoilla, miten olisimme avoimempi ja kutsuvampi yhteisö.

Vilpitön, vaikka kenties puolueellinen arvioni on, että Kallion seurakunta on tälläkin hetkellä kiinni ajassa ja alueessa. Tiedämme, etteivät kirkot ole enää samanlaisia kiintopisteitä kuin aiemmin. Tunnistamme myös sukupuolten tasa-arvoon ja seksuaalivähemmistöihin liittyviä kipupisteitä kirkossa.

Vaikka se voi tuntua itsestäänselvyydeltä, pidän tärkeänä, että seurakunta elää alueen asukkaiden kanssa samalla planeetalla, ja on heistä kiinnostunut.

Yhä useammin puhetta johtaa seurakuntalainen

Viisi vuotta sitten Kalliossa otettiin käyttöön malli, jossa varapuheenjohtaja toimii seurakuntaneuvoston kokousten puheenjohtajana. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kokousten puheenjohtaja on seurakuntalainen, eikä aiempaan tapaan kirkkoherra.

Helsingissä useampi muukin seurakunta on päätynyt tähän ratkaisuun, joka symbolisesti korostaa luottamushenkilöiden roolia seurakunnassa.

Olen iloinen ja ylpeä, että sain olla ensimmäinen maallikko Kallion seurakuntaneuvoston kokousten puheenjohtajana, ja malli on nyt hyväksi todettu ja vakiintunut.

Parasta on kuitenkin ollut se, että tässä tehtävässä pääsee näkemään seurakunnan parhaimmillaan. Kuinka alueen asukkaat pyytävät ja saavat tukea, kun itsellä tai jollakulla naapurustossa on hätätilanne. Tai kuinka etsitään kummit, kun ulkomailta hiljattain saapuneella ei ole kristittyä ystävää valmiiksi. Ja miten pandemian sulkiessa kaupunkia seurakunta ei sulkeudukaan vaan uudistuu – nythän kirkkoa tarvitaan.

Mikä omalta kannaltani hienointa, työ seurakuntaneuvoston jäsenenä ja jäsenyyteni tässä upeassa seurakunnassa jatkuu. Toivon, yhteinen taipaleemme on vasta alkumatkassa.

Johanna Hautakorpi

Kallion seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja 2013–2020

Kuva Iida Reina: Kallion seurakunnan seurakuntaneuvosto vuonna 2019. Johanna Hautakorpi on edessä vasemmalla.