25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Kallion seurakunta

Ihminen nimeltä Riikka - tutustu Kallion seurakunnan johtajaan

13.05.2021, 07:00 /  päivitetty 18.05.2021, 13:49
Seurakuntaa johtaa kirkkoherra, mutta mitä se tarkoittaa? Ja kuka ja millainen on tehtävän takana oleva ihminen, Riikka?
Riikka Reina kuvattuna Kalliossa kesällä 2020

Mikä on kirkkoherra, mitä hän tekee?

Kirkkoherraa parempi nimi olisi seurakunnan johtaja, joka kuvaa myös hyvin tehtävää. Kirkkoherra johtaa seurakuntaa, sen toimintaa, työntekijöitä ja hengellistä elämää.

Olen toiminut kirkkoherrana Kalliossa kohta kolme vuotta eli olen vielä virkaiältäni kovin nuori.

Mikä ilahduttaa sinua työssäsi?

Minut saa iloiseksi työssäni kasteelle tulevat ihmiset, kirkkoon liittyjät, jotka hyväksyn seurakuntamme jäseniksi, ihmisten hyvät kysymykset uskosta tai kirkosta sekä työntekijöiden onnistumiset tehtävissään. Työkaverit tietävät, että näistä kaikista olen yleensä aivan liekeissä.

Mikä työssäsi on vaikeaa?

Minulle vaikeaa on vastakkainasettelun kestäminen. Väsyn aika usein myös takkuileviin tietokoneohjelmiin. Oppimista tässä työssä on elämän ajaksi, mutta keskeneräisyyden sietäminen onkin kirkkoherralle tärkeä taito.

Miten työ- ja arkiminäsi eroavat toisistaan?

Työminäni on säntillisempi ja tiukempi kuin arkiminäni. Olen oikeasti helpommin innostuva ja spontaanimpi kuin näin ison työyhteisön, talousyksikön ja vastuun kanssa voi olla.

Yritän kuitenkin olla pohjimmiltani sama ihminen, värikäs, tavallinen ja aika periaatteellinen, niin arjessa kuin työssäkin.

Mitä teet, kun et ole töissä?

Luulen, että minulla on Kallion kirkkoherroista eniten viljeltävää peltoa vastuullani. Huolehdin isäni poismenon jälkeen sukumme perintöpelloista ja kesällä aion mm. etsiä vieraslajina vahingollisen hukkakauran esiintymiä ohraa, ruisvehnää ja härkäpapua kasvavilta pelloiltani.

Toinen rakas harrastus on ruuanlaitto, joten eiköhän kesällä taas syödä. Toivon, kuten varmasti iso osa ihmisistä, että saan myös tavata läheisiäni ihan kasvokkain.

Teksti: Rebekka Naatus
Kuva: Jussi Halttunen

Juttu on julkaistu Kallion seurakunnan kesäesitteessä 2021.