25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

01.06.2022, 18:03
Juhlakonsertti 9.10.2022 Helsingin Musiikkitalossa
Gospel Helsinki 20v

Linnan jatkoilta tuttu Gospel Helsinki -kuoro juhlii huikeaa 20-vuotista taivaltaan juhlakonsertissa lokakuussa 2022!

Koskettavista tulkinnoistaan ja ennakkoluulottomuudestaan tunnettu Gospel Helsinki laulaa rytmillä, jonka juuret ovat Yhdysvaltojen afrikkalais-amerikkalaisen väestön hengellisessä musiikissa. Vuosien varrella kuoro on kasvanut pienestä seurakunnan nuorisokuorosta nykyiseen muotoonsa: 60-henkiseksi, palkituksi gospeltykiksi.

Gospel Helsingin juhlakonsertti on kokonaisvaltainen elämys, jossa koetaan kuoron matka perustamisesta tähän päivään – symbolisesta syntytarinasta nykyhetkeen saakka. Vanha ja uusi kohtaavat paitsi musiikin, myös visuaalisuuden, tanssin ja kuoron artistiystävien välityksellä.

Konsertti on tavallistakin odotetumpi, sillä koronapandemia lykkäsi sitä kahdella vuodella. Ripauksen yllätyksellisyyttä konserttiin tuo Jim Daus Hjernoen kehittämä Vocal Painting -metodi. Sen avulla tilassa loihditaan myös jotakin täysin uutta, ennakoimatonta ja ainutlaatuista.

Gospel Helsinki 20-vuotisjuhlakonsertti Helsingin Musiikkitalossa su 9.10.2022 kello 16. Konsertin johtaa Nina Pakkanen.

KONSERTTITAPAHTUMALINKKI

• Gospel Helsinki
  • Lumen Valo
  • Ida Elina
  • Joonatan Rautio, piano ja saksofoni
  • Sami Koskela, lyömäsoittimet
  • Juho Kivivuori, basso
  • Saku Mattila, kitara
  • Laura Humppila, koreografia ja tanssi
  • Katriina Tavi, tanssi
  • Ville Välikoski, tanssi
  • Elina Valtonen, tanssi
  • Kerttu Mättö, videot
  • Ari “Valo” Virtanen, valot

Ennakkoluuloton ja rohkea Gospel Helsinki -kuoro laulaa nykygospelia, soivaa ilosanomaa, jonka juuret ovat Yhdysvalloissa maan afroamerikkalaisen väestön hengellisessä musiikissa. Kuoron koti on Helsingissä, Töölön seurakunnassa, mutta se kokoaa yhteen gospelmusiikista kiinnostuneet laulajat kaikkialta pääkaupunkiseudulta. Gospel Helsinki on toiminut 20 vuotta ja kulkenut pitkän matkan pienestä nuorisokuorosta neliääniseksi gospelkuoroksi, jossa on mukana 60 eri-ikäistä laulajaa.

Kuoron sydän on sen johtaja ja perustaja, musiikin maisteri ja Töölön seurakunnan A-kanttori Nina Pakkanen (2020-2022 Gospelia Kaikille -projektipäällikkö), joka luotsaa niin kuoroa kuin yleisöä varmoin ja mukaansatempaavin ottein. Kuoron luottomuusikot Joonatan Rautio (piano ja saksofoni), Sami Koskela (lyömäsoittimet) ja Juho Kivivuori (basso) sekä Saku Mattila (kitara) edustavat alansa huippuja ja heidän rytminen taituruutensa ja oivaltava säestyksensä innostavat laulajia aina vain koskettavampiin tulkintoihin.

Gospel Helsinki oli vuoden 2019 Suomen Kirkkomusiikkiliiton vuoden musiikkiryhmä.

nauravia ja taputtavia laulajia