20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kallion seurakunta

Häät kirkossa – vihkitilaisuus on unohtumaton tapahtuma

16.01.2023, 15:34
Vihkikaavan toteuttamiseen on monenlaisia vaihtoehtoja. Vihkimisen kulkuun ja kaavavaihtoehtoihin tutustutaan etukäteen yhdessä vihkipapin kanssa. Vihkitoimitukseen kuuluu aina raamatunlukua, puhe, kysymykset, aviopuolisoksi julistaminen, rukouksia, virsiä ja musiikkia.

Vihkitilaisuus on unohtumaton tapahtuma. Se sisältää perinteitä, mutta hääparilla on myös mahdollisuus vaikuttaa tilaisuuteen ja tehdä siitä omannäköinen rakkauden juhla.

Vihkitoimituksen kulkua ei tarvitse jännittää eikä sen kaikkia yksityiskohtia tarvitse muistaa. Papin kanssa etukäteen käytävässä keskustelussa sovitaan vihkikaavasta ja samalla myös merkeistä, joilla pappi voi vihkitoimituksen edetessä muistuttaa hääparia esimerkiksi polvistumaan tai kääntymään kirkkosaliin päin.

Vihkipari saapuu alttarille yhdessä. Morsian voi saapua kirkkoon myös yksin, isänsä tai muun sukulaisen saattamana, jolloin sulhanen odottaa morsianta kirkon etuosassa. Ennen alkusiunausta morsiuspari polvistuu hetkeksi alttarille. Häämarssin soidessa häävieraat seisovat. Häämarssista ja muusta häissä soitettavasta musiikista sovitaan etukäteen yhdessä kanttorin kanssa.

Perinteen mukaan morsiamen sukulaiset ja ystävät istuvat kirkossa takaa katsoen vasemmalla puolella, sulhasen puolestaan käytävän oikealla puolella.

Jos kaaso ja bestman osallistuvat vihkitoimitukseen, he seisovat viistosti hääparin takana.

Halutessaan vihittävät voivat lausua toisilleen sormuslupauksen. Sormuslupaus voi kuulua yksinkertaisesti esimerkiksi näin: "Minä rakastan sinua, NN. Haluan jakaa ilot ja surut kanssasi ja olla sinulle uskollinen, kunnes kuolema meidät erottaa."

Vihkitoimituksen lopuksi pappi ojentaa vihkiparille Raamatun ja onnittelee heitä. Hääpari poistuu kirkosta häämarssin tai päätösmusiikin soidessa. Poistumisen aikana häävieraat seisovat.

Morsiusmessu

Morsiusmessu on vihkijumalanpalvelus, johon sisältyy ehtoollisen vietto. Morsiusmessusta kannattaa sopia jo kirkkoa varattaessa, sillä se vaatii tavallista pidemmän aikavarauksen.

Morsiusmessua voidaan viettää myös seurakunnan pyhäpäivän pääjumalanpalveluksena.

Avioliiton siunaaminen

Siviiliavioliitto tai esimerkiksi ulkomaan lakien mukaan solmittu avioliitto voidaan siunata kirkollisesti. Kirkollinen siunaaminen muistuttaa muodoltaan kirkollista vihkimistä. Merkittävin ero on kysymysten sanamuodossa.

Avioliiton siunaamisen voi suorittaa kuka tahansa suomalainen evankelis-luterilainen pappi missä päin maailmaa tahansa, koska avioliiton siunaaminen ei ole juridinen tapahtuma.

Avioliiton siunaaminen voidaan toimittaa kirkossa tai muualla sopimuksen mukaan.