19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion kirkko

Katso Sovinto 100 -tapahtuman 19.–21.2. ohjelma

17.01.2018, 11:23 /  päivitetty 30.04.2020, 11:27

100 vuotta sitten Kallion kirkossa vietettiin kautta aikain ensimmäiset Kirkkopäivät ja niistä kymmenen päivän kuluttua syttyi viereiseen Paasitorniin punainen valo sisällissodan syttymisen merkiksi.
Tänä vuonna, anno Domini 2018, Kallion kirkossa etsitään tietä sovinnolle, yhteisymmärrykselle ja tasa-arvon lisäämiselle Sovinto 100 -tapahtumassa 19.1.-21.1. Viikonloppu Kallion kirkossa on täynnä monenlaisia keskustelu- ja musiikkitilaisuuksia sekä jumalanpalveluksia, joissa puhutaan ja lauletaan sovinto-teemoista.

Perjantaina 19. tammikuuta

Kello 20 Breaking the Silence – ilta ambient-musiikin ystäville. RinneRadio luo musiikkimaisemaa Tuhlaajapojan tarinalle visuaalisten efektien sävyttämänä. Mukana Kallion papit Petri Patronen ja Mari Mattsson. Vapaa pääsy.

Lauantaina 20. tammikuuta

Kello 12 Sisällissodan muistovuoden avaus. Arkkipiispa Kari Mäkinen, psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti Mari-Kaarina Hiltunen, dosentti Ilkka Huhta.

Kello 14 Sovinto 100 -kansalaisfoorumi. Kansalaisten Sovinto 100 -ratkaisupajoissa laatimia ehdotuksia kommentoivat presidentti Tarja Halonen, Helsingin piispa Teemu Laajasalo, kirjailija, elokuvaohjaaja Elina Hirvonen sekä Crisis Management Initiative ry:n (CMI) Irak-ohjelman johtaja Hussein Al-Taee. Keskustelua vetää Helsingin kaupungin kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio.

Kello 16 Vihan kierteestä sovinnonrakentajiksi. Mukana mm. rasistisen skinhead-järjestön entinen johtohahmo Arno Michaelis (USA). Keskustelun juontaa Kirkon Ulkomaanavun Uskonnollisten ja perinteisten toimijoiden rauhanverkoston viestinnän koordinaattori Anna Tervahartiala. Molemmat keskustelut striimataan: www.sovinto100.fi

Kello 20 Siunattu sovinto -musiikkimessu. Liturgia ja saarna Mari Mattsson, avustava pappi Lauri Kemppainen, avustajat Visa Viljamaa, Laura Huovinen, Janne Kilpirinne ja Kallion seurakunnan nuoret. YLE:n taltioimassa messussa erilaiset musiikkikulttuurit kohtaavat ja messussa musisoivat Samuli Edelmann ja Orkestra Suora Lähetys, Yona, Daikini, Malang Cissokho (kora) ja Ikosen Siskot. Orkesterina Varre Vartiainen, kitara; Timo Hirvonen basso; Abdissa "Mamba" Assefa, lyömäsoittimet; Arttu Takalo, vibrafoni ja Tommi Niskala, urut.

Sunnuntaina 21. tammikuuta

Kello 10 Sovinto 100: Kallion kirkkopäivät 100 vuotta -juhlamessu. Juhlamessussa saarnaa Ilkka Mattila, liturgia Riitta Männistö.

Kello 20 Presidenttiehdokkaiden suuri arvokeskustelu. Ehdokkaita tenttaavat uutis- ja ajankohtaisohjelmien vastaava päätoimittaja Merja Ylä-Anttila ja politiikan ja taloustoimituksen päällikkö Jussi Kärki. Tilaisuus on MTV3:n suora lähetys ja ovet avautuvat yleisölle kello 19.15.
Lisätietoa: https://sovinto100.fi/