24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Kallion kirkko

Presidenttiehdokkaiden vaalipaneeli päätti Sovinto 100 -tapahtuman

22.01.2018, 08:35 /  päivitetty 22.01.2018, 08:47

MTV3:n presidenttiehdokkaiden arvokeskustelu päätti Sovinto 100 - Kirkkopäivät Kallion kirkossa. Yleisöä tapahtuman kuusi tilaisuutta keräsi kolmisen tuhatta, joista puolet seurasi tilaisuuksia striimattuina.

>

Presidenttiehdokkaat Tuula Haatainen, Laura Huhtasaari, Merja Kyllönen, Sauli Niinistö , Nils Torvalds, Matti Vanhanen ja Paavo Väyrynen istuivat Kallion kirkon etuosassa MTV3:n arvokeskustelussa 21. tammikuuta. Vaalitentin paikaksi valikoitui historiallinen Kallion kirkko. Sata vuotta sitten puhkesi Suomessa sisällissota, vain kymmenen päivää ensimmäisten Kirkkopäivien jälkeen.

Jo tuolloin, ensimmäisillä Kirkkopäivillä Kallion kirkossa käsiteltiin mm. maallikkotyön järjestämistä, uskonnonvapautta, kirkon ja valtion suhdetta, uskonnonopetusta kouluissa sekä kirkkoa ja sosiaalisia kysymyksiä. Kirkkopäivät on aina ollut paitsi hengellinen, myös vahvasti yhteiskunnallinen tapahtuma. Päivillä on keskusteltu kirkon ja yhteiskunnan välisistä suhteista ja saatu sysäyksiä käytännön toimintaan. Tällä kertaa teemana oli sovinto. Lisätietoa: class=" "
target="_blank">sovinto100.fi

Viikonlopun aikana Kallion kirkossa käytiin mielenkiintoisia keskusteluja muun muassa köyhyydestä ja vihapuheesta sekä etsittiin sovintoa ja ratkaisumalleja sekä ideoita päättäjille.

Katso kuvia tapahtumasta class=" "
target="_blank">täältä

Striimit tilaisuuksista voi katsoa myös tapahtuman jälkeen class=" "
target="_blank">verkossa

target="_blank">Vihan soturista rauhanrakentajaksi.
Rasistisen skinhead-järjestön entisen johtohahmon Arno Michaelisin tarina.

class=" "
target="_blank">Empatiaa ja kunnioitusta pitää opettaa jo lapsesta lähtien
, sanoi CMI:n Irkak-ohjelman johtaja Hussein Al-Taee

target="_blank">Arkkipiispa Mäkinen Kallion kirkossa
: Sisällissodan muistia ei tule väheksyä eikä unohtaa.

>
Kirkko ja kaupunki

class=" "
target="_blank">"Vihapuheen vähentäminen on asennekysymys"