19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion kirkko

Kirkkopäivillä rakennetaan sovintoa - presidenttiehdokkaat nähdään MTV3:n suuressa arvokeskustelussa Kallion kirkossa

20.10.2017, 09:30 /  päivitetty 09.07.2020, 13:10

Kirkkopäivät Kallion kirkossa, Sovinto 100,
huipentuu presidenttiehdokkaiden vaalipaneeliin sunnuntaina 21.1. kello 20.
MTV3 lähettää presidenttiehdokkaiden suuren arvokeskustelun suorana. Ehdokkaita
tenttaavat uutis- ja ajankohtaisohjelmien vastaava päätoimittaja Merja
Ylä-Anttila ja politiikan ja taloustoimituksen päällikkö Jussi Kärki.

Sovinto 100 järjestetään 19.–21.1.2018 tasan sata vuotta ensimmäisten Kirkkopäivien jälkeen, josta kymmenen päivän kuluttua syttyi sisällissota. Sovinto 100 aloittaa Suomen ev.-lut. kirkon 1918-muistovuoden vieton seurakunnissa.

Kirkkopalvelut, Kallion seurakunta ja Kirkko Helsingissä kutsuu kaupunkilaisia, yhteisöjä, poliittisia päättäjiä ja kirkon vaikuttajia etsimään ratkaisuja siihen, miten sovintoa, myötätuntoa ja yhteisymmärrystä rakennetaan suomalaisten arjessa. Sovinto 100 -kansalaisfoorumissa la 20.1. kansalaisten ratkaisuehdotuksia sparraavat presidentti Tarja Halonen, Helsingin piispa (1.11. alkaen) Teemu Laajasalo sekä Martti Ahtisaaren perustaman Crisis Management Initiative ry:n (CMI) Irak-ohjelman johtaja Hussein Al-Taee. Kansalaisfoorumin keskustelua fasilitoi dokumenttiohjaaja ja kirjailija Elina Hirvonen.

Sovinto 100 -tapahtuman muissa tilaisuuksissa la 20.1. kuullaan muun muassa arkkipiispa Kari Mäkistä ja Racial Holy War -uusnatsijärjestön entistä johtohahmoa Arno Michaelisia, joka työskentelee nykyisin eritaustaisia nuoria rauhan rakentamiseen kannustavassa Serve2unite-verkostossa.

Yhteisymmärrystä ja ratkaisuja eri tavoin ajattelevien välille etsitään jo syksyllä

Kallion seurakunnan syksyllä 2017 järjestämiin työpajoihin ratkaisujen pohtijoiksi kutsutaan muun muassa seurakuntien diakonia-asiakkaita, D-asemien kokemusasiantuntijoita, maahanmuuttajanuoria, alaikäisiä turvapaikanhakijoita, syrjäytymisvaarassa olevia nuoria sekä ihmisiä, jotka ovat selviytyneet vaikeista kokemuksista.

Ensimmäisessä työpajassa la 28.10. käsitellään köyhyyttä. Hyvinvointiyhteiskunnan murros ja kamppailu yhä vähenevistä yhteisistä varoista koskee kipeästi pienillä tuloilla sinnitteleviä ihmisiä. Alppilan kirkon brunssilla ihmiset, joilla on kokemusta köyhyydestä, köyhyysasiantuntijat ja poliittiset päättäjät etsivät ratkaisuja vähävaraisuuteen ja eriarvoistumiseen pöytäkunnittain.

Työpaja päättyy keskusteluun, jossa ovat mukana eduskunnan köyhyysryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr.), Kelan vaikuttavuuden muutosjohtaja Tomi Ståhl Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sekä Helsingin seurakuntien diakonian päällikkö Kirsi Rantala.
Loppukeskustelu Alppilan kirkossa la 28.10. klo 14–15 on avoin yleisölle ja medialle. Työpajan järjestävät Kallion seurakunta, Helsingin seurakuntien diakonian vaikuttajat ja Diakonissalaitoksen kansalaistoiminta.

Toisessa työpajassa työstetään rasismia ja radikalisaatiota la 11.11. Alaikäiset turvapaikanhakijat, maahanmuuttajat ja Kallion nuoret tutustuvat toisiinsa ja laativat ratkaisuja, miten torjua vihan ja epäluulon puhkeaminen väkivallaksi ja estää nuorten radikalisoituminen. Millaisia keinoja löytyy myötätunnon ja keskinäisen kunnioituksen lisäämiseksi eri uskontoa ja kulttuuria edustavien nuorten joukossa? Mitä ratkaisuja yhteiskunnassa tarvitaan, jotta nuori luottaa tulevaisuuteen ja voi kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi? Asiantuntijoina työpajassa ovat Hussein Al-Taee ja projektikoordinaattori Milla Perukangas Kirkon Ulkomaanavusta. Loppukeskustelu la 11.11. Alppilan kirkossa klo 15–16 on avoin yleisölle ja medialle. Työpajan järjestävät Kallion seurakunta, SPR:n Uudenmaan piiri, R3-maahanmuuttajanuoret sekä Kirkon Ulkomaanapu.

Kolmas työpaja keskittyy traumoista selviytymiseen. Lasten oikeuksien päivänä ma 20.11. pidettävässä avoimessa työpajassa Alppilan kirkolla keskustellaan ja etsitään ratkaisuja siihen, miten murretaan vaikenemisen kulttuuri ja miten yhteiskunta auttaa selviytymään niin sodasta kuin perheväkivallasta. Mukana työpajassa ovat tutkija Oona Ilmolahti, tasa-arvoasiantuntija Maria Väkiparta Solidaarisuus-kehitysyhteistyöjärjestöstä. Työpajan järjestävät Kallion seurakunta ja Solidaarisuus.

Kallion ratkaisupajat toimivat työskentelymallina myös muille seurakunnille ja yhteisöille vuoden 2018 aikana. Kuka tahansa voi perustaa omalla paikkakunnallaan työpajoja, joissa pyritään luottamuksen vahvistamiseen eri tavoin ajattelevien välillä. Työpajojen rungot ja ratkaisuehdotukset tulevat näkyviin myös osoitteessa sovinto100.fi.

Ensimmäisillä Kirkkopäivillä istuttiin vakavina Kallion kirkossa. Sata vuotta myöhemmin kirkossa katsotaan valoisasti tulevaisuuteen. Virsiä toki veisataan. Ambient-iltahartaus ja Sovinto 100 -musiikkimessu tuovat tapahtumaan ehtaa 2010-lukua.