18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Kallion kirkko

5 syytä osallistua messuun

25.10.2022, 10:00 /  päivitetty 20.10.2022, 14:39
Tervetuloa messuun, hengähtämään Jumalan eteen. Osa messuista on lyhyitä ja koruttomia, osa pitkiä ja musiikillisia. Kaipaatko pysähdystä arki-iltaan, sunnuntaiaamun herätystä vai viikonloppuillan kohtaamista?
Kuva Kallion kirkon tornista
  1. Pysähtyminen
    Kiihtyvän elämänrytmin keskellä on hämmästyttävää, että on olemassa suorittamisesta vapaa alue, jossa on tilaa sille, että omat ajatukset voivat rauhassa nousta pintaan; asiat, jotka mietityttävät tai huolestuttavat, tai ne, joista olet kiitollinen.
  2. Kirkkokahvit
    Nykyään eri elämäntilanteissa olevat ihmiset kohtaavat toisiaan aina vain vähemmän. Kirkkokahvit on paikka, jossa tapaat ihmisiä täysin erilaisesta elämäntilanteesta, kuin missä itse elät. Opit jotain itsestäsi ja ennen kaikkea toisesta ihmisestä.
  3. Tylsyys
    On pelkästään hienoa, jos messun jälkeen tuntuu, että ”olipa tylsää, en saanut tästä mitään”. Sillä se on päivä, jolloin kohtasit Jumalan Hänen itsensä takia, etkä sen takia, että saisit Häneltä itse jotain.
  4. Uusi kieli
    Tiesitkö, että 1. monikon imperatiivia ei juuri käytetä enää missään muualla kuin messussa? ”Rukoilkaamme” on jäänyt osaksi jumalanpalveluksen kieltä. Pikkuhiljaa voivat avautua termit kuten sovintoveri, inkarnaatio ja eukaristia. Lisäksi voit oppia hieman latinaa, kuten credo, Agnus Dei tai Pater noster.
  5. Jumala
    Koko universumin Luoja, Hän, joka on muotoillut elottomat atomit siten, että sinusta on tullut ajatteleva, tunteva, kommunikoiva olento, on kiinnostunut siitä, mitä sinulle kuuluu. Hän haluaa muodostaa persoonien välisen suhteen juuri sinuun. Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa, ja Hän näkee ilomme, kamppailumme, ja tietää miltä tuntuu itkeä, kaivata ja toivoa. Hän on läsnä messussa rohkaisten ja tukien sinua, mitä elämässäsi onkaan menossa.

Teksti: Visa Viljamaa