18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Hyvän toivon kappeli

Vauvat valloittivat Temppeliaukion kirkon

19.11.2018, 09:04
Marraskuun puolivälissä oli jälleen vauvojen Vip-konsertin aika. Tänä vuonna kastetut vauvat saapuivat sankoin joukoin musiikin ihmeelliseen maalimaan.

Vaunukaravaani kulki kohti Temppeliaukion kirkkoa, joka täyttyi pienten äänistä ja askelista. Konsertin kunniavieraat olivat tuoneet mukanaan isompia sisaruksia, vanhempia ja isovanhempia. Sibelius Akatemian musiikkikasvatuksen opiskelijoiden soittimet kiehtoivat heitä kovasti.

Konsertissa laulajat ja soittajat esittivät monille vanhemmille tuttuja lauluja, kuten Hiiri mittaa maailmaa, Metrolla mummolaan ja Körö körö kirkkoon. Aikuiset saivat nostella ihmeellisiä pieniä lapsiaan ylös ja alas, rummutella vatsaa ja sivellä hahtuvatukkaa.

– Meille on tärkeää, että vauvat saavat kuulla oman aikuisensa ääntä. Musiikkia kuunnellen he voivat jakaa ilon ja läheisyyden hetkiä, sanoo varhaiskasvatussihteeri Päivi Vuorelma-Glad seurakuntayhtymän kasvatustiimistä.

Samaa mieltä on myös Satu Laakso samasta tiimistä:

– Tämä konsertti tukee sitä, että ollaan lähellä, leikitään, lapsi kuulee oman läheisen aikuisten ääntä. Samalla lapsi ja vanhempi hoitavat omaa kiintymyssuhdettaan, kun he nauttivat musiikista. Haluamme kutsua seurakuntien pienimmät ja kalliimmat jäsenet yhteen, Laakso sanoo.

Läheisyyttä ja tuttuja lauluja

Konserteissa oli huikea tunnelma. Paikalla oli kummassakin konsertissa yli 400 ihmistä. Lapset kuuntelivat ja katselivat hyvin keskittyneesti. Isommat lapset tanssahtelivat mukana.

Pieni Taru-vauva eläytyi konserttiin kovasti. Hän hytkyi ja tanssahteli äitinsä Milla Heinolan sylissä. Ehkä suosituin laulu oli Minulla on valoa varpaissa. Heille monet laulut olivat tuttuja, kun kolme isosisarusta olivat kuunnelleet samoja kappaleita kotona. Jotkut laulut olivat niin tuttuja, että jo syntyessään Taru tunnisti Tuiki tuiki tähtösen, sillä hän oli kuullut sen jo ennen syntymäänsä. Esikoinen oli laulanut sen sisarelleen jo vatsaan.

Vauvojen konsertteja on pidetty vuodesta 2010 alkaen vuosittain. Ne kuuluvat Helsingin seurakuntien Pienelle parasta -konseptiin. Siihen kuuluu esimerkiksi se, että lapsi saa Pienen iltahetki -levyn ja kirjan noin kaksi kuukautta kasteen jälkeen. Siinä on musiikkia ja herättelyä pienen lapsen hyvään ja turvalliseen elämään. Hieman sen jälkeen lapsi saa kutsun Vauvojen konserttiin. Tämän jälkeen kolme- ja kuusivuotiaana lapset saavat omat tärkeät postipakettinsa seurakunnalta.