25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Huopalahden kirkko

Passiot soivat paaston aikana

05.03.2020, 15:02 /  päivitetty 05.03.2020, 15:27
Paaston aikaan Helsingin kirkoissa on mahdollista päästä kuuntelemaan ja laulamaan mielenkiintoisia passioita.
Luentokonsertti Matteus-passio

Tämän vuoden erikoisuus on Huopalahden kirkossa pidettävä luentokonsertti ja sing along -tapahtuma. Keskiviikkona 11.3. pidettävässä tapahtumassa on mahdollisuus laulaa J.S. Bachin Matteuspassion koraaleita. Luentokonsertissa musiikkitieteilijä Topi Linjama valottaa Bachin suurteoksen retoriikkaa ja musiikkiteologiaa perusteellisesti, henkilökohtaisesti ja kansantajuisesti. Mikä passiosta tekee niin syvän ja väkevän? Mikä on passion ja elämän välinen yhteys?

Jos olet ollut aikaisemmin mukana laulamassa Matteus-passion koraaleja konsertissa tai sing along -tapahtumissa, niin nyt on mahdollisuus tulla laulamaan niitä tähän tilaisuuteen luennon aikana. Lisää luennosta linkin takaa.

Toinen harvinaisuus on Saksalaisessa kirkossa 7.4. klo 18 järjestettävä Hampurin kautta aikojen kuuluisimman ja merkittävimmän musiikinjohtajan Georg Friedrich Telemannin (1681-1767) passiokantaatti "Der am Ölberg zagende Jesus”. Kaupungin pääkirkkojen ja oopperan johtaja Telemann sävelsi passioita, passio-oratorioita, oopperoita ja soitinmusiikkia. Yksinomaan kirkkokantaatteja syntyi hänen kynästään 1750. Passiokantaatin esittävät Torsten Groschup, basso, jousikvartetti Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta, Marianne Müller ja Yann Kempf, huilu sekä Saksalaisen kirkon kanttori Agnes Goerke, urut ja Cembalo.

Katso tästä muita paaston ajan musiikkitilaisuuksia:

Cantores Minoreksen J. S. Bachin Johannespassio

Muut pääsiäisen ajan passiot löytyy täältä

Stabat Mater -teos kuvaa Jeesuksen äidin kärsimystä

Faurén Requiem Malmin kirkossa 5.4.2020

Järjestyksessä seuraavat paastonajan konsertit alla: