18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Honkanummen hautausmaa

Kuulutuskäytäntö määräaikaisen haudan hallinta-ajan päättyessä

28.11.2018, 11:28 /  päivitetty 13.11.2019, 11:14

Helsingin seurakuntayhtymä on kuuluttanut määräaikaishaudat, joiden voimassa oleva hallinta-aika päättyy vuoden 2020 loppuun.

Päättyville haudoille asetetaan merkiksi kuulutusilmoitus, minkä perusteella haudalla käyvät omaiset tietävät ottaa yhteyttä seurakuntayhtymään hallinta-ajan jatkamiseksi. Omaiset voivat itse samalla poistaa kuulutusilmoituksen haudalta, kun ottavat asian hoitaakseen tai tietävät, että hallinta-aikaa on jo jatkettu.

Lisäksi seurakuntayhtymä lähettää päättyvän määräaikaishaudan asiakkaalle tiedon hallinta-ajan päättymisestä kirjeitse, edellyttäen, että haudan asiakastiedot ovat ajan tasalla tai hautaan haudatuille henkilöille on löydetty elossa oleva sukulainen.

Uutena tapana jatkaa haudan hallinta-aikaa on syksyllä 2018 käyttöön otettu verkkolomake . Lomaketta käyttäen hallinta-ajan jatkon voi tilata silloin, kun se itselle parhaiten sopii riippumatta hautaustoimen aukioloajoista.

Chat-palvelumme on avoinna hautapalveluiden aukioloaikana. Muina aikoina käytössä on yhteydenottolomake.

Haudan hallinta-ajan jatkosta voi sopia myös olemalla yhteydessä joko hautausmaan toimistoon tai seurakuntayhtymän hautapalveluihin.

Määräaikaishaudan hallinta-ajan jatkaminen ilman hautausta on vapaaehtoista. Suvun hallintaoikeuden hautaan voi kuitenkin säilyttää vain huolehtimalla hallinta-ajan voimassa olosta.

Mikäli suku ei halua jatkaa hallinta-aikaa, palautuu hauta lopulta seurakuntayhtymälle. Suku voi halutessaan hakea päättyneen haudan hautamuistomerkin itselleen sopimalla asiasta hautausmaan kivilupavastaavaan kanssa, muussa tapauksessa päättyneen haudan hautamuistomerkki poistetaan hautausmaan toimesta.

Lisätietoja saa tarvittaessa Helsingin seurakuntayhtymän hautapalveluista p. 09 2340 6000 (arkisin klo 9-15.45).

Lue lisää aiheesta täältä.