18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Hietaniemen hautausmaa

Hautahaku opastaa läheisten haudoille

14.12.2020, 11:43 /  päivitetty 19.03.2021, 14:26
Joulunaika on perinteisesti ollut aika vierailla edesmenneiden läheisten ja sukulaisten haudoilla. Tänä vuonna hautapaikat löytyvät kätevästi Helsingin seurakuntayhtymän Hautahaku-palvelun avulla.
Hautahaku.fi auki kännykän näytöllä

Helsingin seurakuntayhtymän Hautahaku-palvelusta löytyy noin 350 000 seurakuntayhtymän hautausmaille haudatun vainajan tiedot. Palvelusta hautapaikkaa etsitään vainajan sukunimellä. Hakua voidaan tarvittaessa rajata syntymä- ja kuolinvuoden tai hautausmaan mukaan. Hautahaku-palvelun sisältämä karttapalvelu näyttää haudan sijainnin hautausmaalla, mikä helpottaa hautapaikan löytymistä.

Helsingin seurakuntayhtymän hautaustoimen johtajan Risto Lehdon mukaan hautausmaat ovat aina olleet suomalaisille tärkeitä. Hautausmaat ovat kiinnostava kertomus paikkakunnan henkilöhistoriasta ja sukupolvista. Hautamuistomerkeistä löytyy välähdys eletystä elämästä ja monimuotoisesta menneen elämän kirjosta. Helsinkiläisissä hautausmaissa yhdistyy koko Suomen historia.

— Hautahaku-palvelu on luotu kaikkia niitä ihmisiä varten, jotka tänä päivänä etsivät edesmenneitä rakkaitaan, ystäviään ja tuttujaan. Sukulaisiaan ja menneiden sukupolvien hautoja”, Lehto sanoo.

Hautahaku palvelee kaikkia ihmisiä, joiden läheinen on haudattu Hietaniemen, Malmin, Honkanummen, Kulosaaren, Östersundomin hautausmaille, Maunulan uurnalehtoon tai Kallion uurnaholviin. Hautahaku-palvelun on luonut yhteistyössä Helsingin seurakuntayhtymän hautaustoimi ja tietohallinto. Hautahaku linkittyy HSL:n reittioppaaseen, jonka avulla hautausmaille on helppo löytää myös julkisilla kulkuneuvoilla.

Hautausmaiden merkitys korostuu korona-jouluna

Tulevana jouluna matkustamisen ja sukulaisvierailuiden määrän pienentyessä, helsinkiläiset tulevat käymään runsaasti Helsingin seurakuntayhtymän hautausmailla. Lehdon mukaan koronaepidemia on jo nyt näkynyt hautausmailla normaalia suurempina kävijämäärinä, koska hautausmaat on koettu turvallisina ulkoilukohteina, jotka tarjoavat tilaa myös henkiseen rauhoittumiseen.

— Toivon, että omaiset kokevat haudoille tuotujen kynttilöiden elävän liekin valossa yhteisöllisen voimaannuttavan tunnekokemuksen tässä pitkittyneiden korona-rajoitusten lamaannuttavassa ajassa. Lehto sanoo.

Hautahakua kehitetään palautteen perusteella

Hautahaku avattiin yleisölle Pyhäinpäivänä. Lanseerauksen tavoitteena oli kerätä palvelusta palautetta ja testata palvelua laajemmalla käyttäjäryhmällä. Helsingin seurakuntayhtymän Hautapalveluiden mukaan palautetta on tullut useasta kanavasta ja se on ollut pääosin positiivista. Hautahaku-palvelussa olevan palautekanavan kautta kerätyn palautteen perusteella käyttäjät olivat erityisen tyytyväisiä palvelun helppokäyttöisyyteen. 92% vastaajista suosittelisi Hautahaku-palvelua läheisilleen. Kyselyyn vastanneista 77 % oli löytänyt etsimänsä vainajan hautapaikan palvelusta.

Hautahaku-palvelusta kerätään palautetta jatkossakin ja palvelua tullaan kehittämää ja päivittämään saadun palautteen pohjalta kohti parempaa käyttäjäkokemusta hautojen löytämisestä ja hautojen paikannettavuudesta hautausmailla.

— Tarkoituksena on myös tarjota tulevaisuudessa erilaisia mobiililaitteen kanssa kuljettavia kulttuurihauta- tai vaikkapa hautausmaan kasvillisuuspolkuja. Näitä poluista esimerkkinä voisivat olla Hietaniemeen haudattujen valtionpäämiesten haudat tai hautausmaalle haudattujen runoilijoiden viimeiset leposijat, Lehto kertoo.