20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Taidekerho tuo toivotun tauon yksitoikkoiseen arkeen

12.01.2023, 17:57
Siveltimiä lähikuvassa ja maalausta aloittava nainen. Kollaasi

-Mitäs tarvikkeita me tarvittaisiin tälle keväälle, pohtii Heikki Vuorio, vapaaehtoinen taidekerhon vetäjä Laiturissa, Herttoniemen seurakunnan tilassa Hitsaajankadulla. Kevään ensimmäinen maalauskerta on juuri alkamassa.

Paikalle on tullut jo viidettätoista vuotta mukana ollut Kirsti Aaltonen sekä ensikertalainen Liisa Nykänen. Ryhmään mahtuu hyvin uusia, eikä pääsyvaatimuksia ole.

Kirstin mielestä taidekerho tuo arkeen tekemistä ja muiden seuraa, muuten tulisi vain kökötettyä kotona. Kerhossa on tutustunut toisiin, ja maalaaminen on mukavaa.

nainen maalaa elefanttia

Yhdessä sovitaan aihe: usein se voi olla maisema, kukkia tai jokin asetelma, jonka kaikki maalaavat omalla tyylillään. Lopuksi laitetaan tuotokset esille, katsellaan niitä ja jutellaan.

-Yleensä sovimme valmiiksi seuraavan kerran aiheen, niin sitä voi viikon verran kypsytellä mielessään ja ideoida, Heikki Vuorio kertoo.

Seurakunta on maksanut tarvikkeet, joten paikalle voi tulla vaikkei mitään siveltimiä ja maaleja omistaisikaan.

Kerhon aikaansaannoksia oli esillä Myllypuron kirkon 30-vuotisjuhlassa. Sen tavoitteellisempaa ei työskentely ole, vaan pääasia on tehdä yhdessä jotain, joka tuottaa itselle iloa.

Tervetuloa mukaan!

Teksti ja kuvat: Outi Jaakkola

Heikki Vuorio ja Liisa Nykänen tutkivat taidetarvikkeita Herttoniemen seurakuntatila Laiturin taidekerhossa
Liisa Nykänen muutti Herttoniemeen puolitoista vuotta sitten. Hän toivoo tutustuvansa alueella uusiin ihmisiin ja tuli katsomaan, mitä taidekerhossa tapahtuu. Heikki Vuorio on toiminut vapaaehtoisena vetäjänä, ja katsastaa mitä tarvikkeita pitäisi ehkä hankkia lisää.