18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Seurakuntaneuvosto päätti luopua Herttoniemen kirkon vuokraamisesta

16.11.2022, 15:29
Herttoniemen kirkko vihreällä pohjalla

Herttoniemen seurakuntaneuvosto päätti kokouksessaan 8.11.2022, että Herttoniemen käyttökelvottomassa kunnossa olevan kirkon vuokraamisesta luovutaan viimeistään 1.1.2024. Kiinteistön omistaa Helsingin seurakuntayhtymä.

Päätöksestä annettiin yksi eriävä mielipide.

Kirkkoherra Minnamari Helasepän mukaan seurakuntayhtymän kiinteistöosaston kanssa neuvotellaan mahdollisuudesta irtautua vuokrasopimuksesta jo aikaisemmin, mikäli mahdollista. Edessä on jäljellä olevan irtaimiston läpikäynti ja puhdistaminen.

-Olemme jo useamman vuoden maksaneet enemmän tai vähemmän tyhjästä, koska kirkkoa ei voi käyttää. Väistötilana palveleva Laituri on paikannut toimistotilojen tarvetta, mutta ei ole toiminut riittävässä määrin seurakuntalaisten kokoontumistilana. Haluamme mieluummin käyttää rahat tavalla, joka hyödyttää seurakuntalaisia. Etsinnässä ovat käyttökelpoiset tilat, jotka palvelisivat herttoniemeläisiä ja Herttoniemenrannassa asuvia seurakuntalaisia.

Seurakuntaneuvosto halusi painottaa, että mikäli Herttoniemen kirkko voidaan myöhemmin edes osittain korjata tai sen tilalle rakentaa jotain uutta, niin seurakunta haluaa olla näissä keskusteluissa mukana.

-Nämä päätökset edellyttävät, että seurakuntayhtymän neuvottelut museoviranomaisten ja kaupungin kaavoituksen kanssa etenevät, kirkkoherra Helaseppä huomauttaa.

Helsingin seurakuntayhtymän uudessa kiinteistöstrategiassa haetaan säästöjä, jotta voitaisiin turvata seurakuntien toimintaedellytykset myös tulevaisuudessa. Noin neljäsosasta kiinteistöjä ollaan luopumassa. Listalla on ollut ehdotuksena myös käyttökelvottomassa tilassa oleva Herttoniemen kirkko.

Vuonna 1958 rakennettu Herttoniemen kirkko on ollut poissa käytöstä kesäkuusta 2019 lähtien vakavien sisäilmaongelmien takia.