20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Hiljaisen viikkomessun salaisuus

15.08.2019, 11:41 /  päivitetty 15.08.2019, 11:37
Vihreään kasukkaan puettu pappi  kaatamassa ehtoollisviiniä alttarin ääressä Laituri-seurakuntatilassa

Kaipaatko yksinkertaista hiljentymistä ja pelkistettyä ehtoollista? Hiljainen viikkomessu voisi olla sinua varten. Sellaisia järjestetään Laiturissa keskiviikkoisin alkaen 4.9. klo 17.30. Messu kestää puolisen tuntia.

Hiljaisessa viikkomessussa kaikki ylimääräinen on karsittu. Puolen tunnin aikana keskitytään sanaan ja sakramenttiin, hiljaisuuteen ja rukoukseen. Liturgia luetaan ja virret veisataan ilman säestystä. Psalmi luetaan vuorolukuna vanhan kristillisen perinteen mukaan. Silloin yhdytään samoihin rukouksiin, joita Jeesus rukoili.

-Olen pitänyt näitä messuja aikaisemmin Viikin kirkossa. Kun äänentoistoa ei käytetä eivätkä urut pauhaa, voi osallistua, vaikka olisi ääniyliherkkä. Tarkoitus ei ole tavoitella suuria väkijoukkoja vaan tarjota säännöllinen mahdollisuus saada voimaa ja lohdutusta yksinkertaisesta hiljaisuudesta ja ehtoollisesta, pastori Outi Lantto kertoo.

-Innostus tähän messuun on tullut karmeliittojen messusta, jossa on samoja piirteitä, Ekumeenisen karmeliittojen ystäviin kuuluva pastori kertoo. Hiljaisuuden viljely on ollut minulle aina tärkeää.

-Rukouksemme on usein vain puhetta Jumalalle, kun se voisi olla sydämen puhetta Jumalan kanssa. Hiljentyessämme annamme tilaa Jumalan puheelle. Karmeliittojen esikuva, Pyhän Jeesuksen Teresa, piti rukousta ystävyytenä Jeesuksen kanssa.

Ensimmäisen viikkomessun psalmi on Ps. 51: 6-14

Sinua, sinua vastaan olen rikkonut,

olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.

  Oikein teet, kun minua nuhtelet,

  ja syystä sinä minut tuomitset.

Syntinen olin jo syntyessäni,

synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.

  Mutta sinä tahdot sisimpääni totuuden –

  ilmoita siis minulle viisautesi!

Vihmo minut puhtaaksi iisopilla

ja pese minut lunta valkeammaksi.

  Suo minun kuulla ilon ja riemun sana,

  elvytä mieli, jonka olet murtanut.

Käännä katseesi pois synneistäni

ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.

  Jumala, luo minuun puhdas sydän

  ja uudista minut, anna vahva henki.

Älä karkota minua kasvojesi edestä,

älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.

  Anna minulle jälleen pelastuksen riemu

  ja suo minun iloiten sinua seurata.