19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Herttoniemen kirkon tulevaisuuden vaihtoehtoja tutkitaan
edelleen

09.01.2020, 15:08
Herttoniemen kirkko edestä

Herttoniemen käytöstä poistetun kirkon tulevaisuuden vaihtoehtoja tutkitaan. Rakennuksen tämänhetkinen kunto ei salli siellä työskentelyä tai pidempää oleskelua. Seurakuntaneuvosto linjasi viime syksynä näkemyksekseen, että Herttoniemeen tarvitaan kirkko.

Kaikkia vaihtoehtoja halutaan edelleen selvittää. Kirkon peruskorjauksen tarpeesta ja hinnasta on pyydetty toinen arvio eri rakennusyritykseltä. Ensimmäisen arvion tehneen rakennusyrityksen tekemän arvion perusteella korjaus tulisi seurakuntayhtymälle liian kalliiksi, eikä sen onnistumisesta olisi takeita. Päätös kirkon kohtalosta pyritään tekemään kevään aikana Helsingin seurakuntayhtymässä.

Seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Kai Heinosen mukaan pelkän uuden kirkon rakentaminen tulisi liian kalliiksi. Jokin muunneltava kirkkotila kiinteistössä, josta olisi lisäksi mahdollisuus saada esimerkiksi vuokratuottoja voisi mahdollisesti tulla kyseeseen. Tämä vaihtoehto vaatii selvityksiä esimerkiksi kaavoittajan ja mahdollisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Myös Museovirasto on kiinnostunut kohteesta, koska se on arkkitehti Osmo Lapon työ.