19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Hyvän elämän eväitä lapsille ja lapsiperheille

23.01.2020, 11:28
”Sallikaa lasten tulla minun luokseni”, ovat yhdet Jeesuksen lainatuimmista sanoista. Kirkko on ottanut sanat todesta sekä periaatteessa että käytännössä. Seurakunnan jäseneksi tullaan yleisimmin jo pienenä vauvana kasteessa.

Usein arkipäivinä ja joskus pyhäisinkin seurakunnan tilat ovat täynnään pienten ihmisten ääntä, liikettä ja touhua. Seurakunnissa järjestään kristilliseltä arvoperustalta monimuotoista toimintaa sekä lapsille itselleen että yhteisiä heille ja heidän vanhemmilleen. Vuodenkierto ja juhlapyhät rytmittävät toimintaa ja kasvattavat kiinni arvokkaaseen kulttuuriperintöön. Lapset voivat omissa kerhoissaan ja tapahtumissaan leikkien ja touhuten harjoitella yhdessä toisten kanssa elämistä, oppia erilaisia asioita ja löytää kavereita pätevien ohjaajien huolenpidossa. Aikuisille kerhot ja tapahtumat ovat hyvä tapa tutustua samassa elämäntilanteessa oleviin vanhempiin ja jakaa kokemuksia elämän iloista ja varjoista.

Lapset ja aikuiset yhdessä

Lasten ja aikuisten yhteisissä kerhoissa voi tavata toisia alueen aikuisia ja lapsia. Avoimissa päiväkerhoissa lapset ja aikuiset touhuavat kaikki yhdessä, perhekerhoissa osa ohjelmasta on aikuisille ja lapsille erikseen.

Muskarissa lapsi tutustuu musiikin perusasioihin laulaen ja leikkien aikuisen kanssa (äiti, isä, isovanhempi, hoitaja) kolmevuotiaaksi asti. Yli kolmevuotiaiden ryhmässä ollaan ohjaajan johdolla muiden saman ikäisten kanssa. Ryhmiä on kaksikuukautisista vauvoista 6-vuotiaisiin asti.

Perhe- ja lastenkirkoissa huomioidaan erityisesti pienet osallistujat perheineen. Erityinen lasten ja perheiden vuotuinen kirkkopyhä on enkelien sunnuntai lokakuun alussa.

Päiväkerhossa lapsi osallistuu monipuoliseen toimintaan leikkien, liikkuen, laulaen ja ihmetellen. Päiväkerholaiset ovat 3-6 –vuotiaita ja kokoontuvat arkisin 1-3 kertaa viikossa 2-3 tuntia. Päiväkerhoihin ilmoittautuminen tapahtuu keväisin.

Pyhäkoulu on lasten kirkkohetki, joka rakentuu Raamatun kertomusten, laulun, rukouksen ja vuorovaikutuksen ympärille.

Lisätietoa lapsille ja perheille suunnastusta toiminnasta löydät seurakuntien sivuilta.