18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Herttoniemen seurakunta

Musiikkia häihin

09.01.2020, 13:08
Vihkitoimituksessa käytettävästä musiikista sovitaan kanttorin kanssa. Hääparin kannattaa kertoa kanttorille omista toiveistaan, musiikista kannattaakin sopia hyvissä ajoin yhdessä kanttorin kanssa. Kanttoreilla on usein myös hyviä ehdotuksia tilaisuuden musiikiksi. Kanttorin voi tavata joko papin kanssa käytävän toimituskeskustelun yhteydessä tai erikseen sovittuna aikana. Toimituksen musiikkiin liittyvistä asioista voi sopia myös puhelimitse, jos yhteistä tapaamisaikaa ei löydy.

Vihkitilaisuuteen sisältyy perinteisesti alku- ja päätösmusiikki sekä virsi. Usein puhutaan häämarsseista, mutta alku- ja päätösmusiikin ei välttämättä tarvitse olla marsseja. Vihkimiseen voi sisältyä myös toinen virsi tai muuta sopivaa musiikkia.

Häämarsseja

Vihkitilaisuudessa soitetaan yleensä kaksi häämarssia. Toinen niistä soi sisääntulomusiikkina kirkkoon asteltaessa, toinen taas lähtömusiikkina alttarilta poistuttaessa. Varmimpia valintoja ovat usein tutut häämarssit.

Häämarssin ei tarvitse välttämättä olla marssi eikä edes urkuteos, vaan myös muut tilanteeseen sopivat sävelmät voivat tulla kyseeseen. On kuitenkin hyvä muistaa, että vihkiminen on jumalanpalvelus, ja myös sen musiikin tulee olla jumalanpalvelukseen sopivaa.

Suosittuja häämarsseja:

• J.S Bach: Preludi C-duuri
  • J.S Bach: Preludi F-duuri
  • Jeremiah Clarke: A Trumpet Voluntary
  • Edward Elgar: Maa tulevaisuuden (Pomp and Circumstance) op. 39
  • Toivo Kuula: Häämarssi op. 3 no. 2
  • Erkki Melartin: Juhlamarssi op. 22 no. 30 (Prinsessa Ruusunen)
  • Felix Mendelssohn: Häämarssi op. 61 no. 9 (Kesäyön unelma)
  • Johann Pachelbel: Kaanon
  • Richard Wagner: Morsiuskuoro oopperasta Lohengrin

Häämarsseja voi kuunnella www.haamusiikki.info

YouTubessa voit kuunnella tutuimpia häämarsseja Tuomiokirkkoseurakunnan kirkojen uruilla soitettuina. Tuomiokirkkoseurakunnan kanttoreiden ylläpitämä Häämusiikki Soi -kanava laajentuu vähitellen.

Vihkimiseen sopivia virsiä

Vihkitilaisuuteen sopivia virsiä löydät virsikirjan osiosta "Avioliitto" (virret 238-241). Voitte itse valita virsistä sopivat säkeistöt.

Varsinaisten vihkivirsien lisäksi virsikirjasta löytyy myös monia muita virsiä, jotka sopivat vihkitilaisuuteen. Tällaisia ovat esimerkiksi monet kiitos- ja ylistysvirret sekä eri vuodenaikoihin liittyvät virret.

Alta löydät ehdotuksia vihkitilaisuuteen sopivista virsistä.

• 238 Avioliiton Jumala
  • 239 Loi Herra kuvaksensa
  • 240 Herra, kaiken onnen tuoja
  • 241 Herra, rakkaastani tunnen iloa
  • 329 Kiitos nyt Herran
  • 332 Herraa hyvää kiittäkää
  • 338 Päivä vain ja hetki kerrallansa
  • 397 Kun on turva Jumalassa
  • 462 Soi kunniaksi Luojan
  • 464 Kuin oksat vihannoivat
  • 471 Hyvä Jumala, kiitän kodista
  • 517 Herra kädelläsi
  • 571 Jo joutui armas aika
  • 600 Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
  • Vihkivirsien lisäksi voidaan käyttää vihkilauluja, jotka löytyvät uudesta Kirkollisten toimitusten kirjasta (numerot 816 - 824)
  • Esimerkkejä vihkilauluista
  • 818 Kaiken hyvän antaja
  • 822 Se tuntee onnen syvän
  • 823 Rakkauden suurta juhlaa
  • 824 Oi rakkauden Luoja

Kaikki virret ja vihkilaulut nuotteineen löytyvät verkkovirsikirjasta.

Muu musiikki

Vihkitoimitukseen voi sisältyä virsien ja häämarssien lisäksi myös muidenkin esittämää musiikkia. Musiikkiesitys voi olla esimerkiksi hengellinen laulu tai instrumentaalikappale.

Ylimääräisestä musiikkiesityksestä sovitaan aina etukäteen kanttorin ja papin kanssa. Esiintyjän on hyvä osallistua vihkitilaisuuden harjoituksiin, jolloin hän voi tutustua kirkon akustisiin ominaisuuksiin. Samalla hänellä on mahdollisuus perehtyä toimituksen kulkuun käytännössä ja kuulla muun musiikin teemoja.

Häämusiikkikonsertit

Helsingin seurakunnat järjestävät vuoden aikana useita häämusiikkikonsertteja, joissa hääparit voivat kuunnella erilaisia häämarsseja ja -virsiä.