24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Herttoniemen kirkko

Tunnelmia Herttoniemen kirkon ympäristöpäivästä

31.03.2019, 22:47
Sateisena kevätpäivänä noin 120 luonnonystävää kokoontui Herttoniemen kirkolle retkeilemään, askartelemaan, syömään ja pohtimaan sitä, mitä jokainen meistä voi tehdä omassa pihapiirissään luonnon monimuotoisuuden hyväksi.

Herttoniemen kirkon ympäristöpäivässä oli hulinaa. Päivän mittaan tunnelmia kuvasi valokuvaaja Jenna Lehtonen lahjanaan seurakunnalle. Kiitos Jenna!

Linnunpönttöpaja kirkon katoksessa oli hitti. Lähes kaikki 40 linnunpönttöä saatiin nakuteltua kasaan. Vasaroinnin ääni kuului varmaan Siilitielle asti! Malmin hautausmaan puusepät olivat tehneet työn helpoksi: Pajassa piti nakutella kiinni 12 naulaa ja ruuvailla 2 ruuvia. Sitten linnunpönttö oli valmis kotiin vietäväksi (tosin naulailussakin oli oma hommansa...). Mimosakin sai yhden pöntön mukaansa. Suurkiitos suntiollemme Arjalle avusta!

Linnunpönttö

Keksijä Janne Käpylehdon aurinkoenergiaklinikalla oli huippusuosittu pomppuautorata! Mitä kovempaa alustoilla pomppi, sitä kovempaa autot radalla etenivät. Mainio esimerkki uusiutuvasta energiasta!

Ötökkäpajassa sai tutkia ötökkäkirjoja, katsoa ötökkävideoita, vastata ötökkävisaan, piirtää oman ötökän ja kysyä ötökkäakatemian Iirikseltä ja Matilta kysymyksiä ötökkäystäviimme liittyen.‍ Karhu keskittyi piirtämiseen suurella hartaudella.

Kahdelta jumppasalissa sai askarrella myös oman miniroskiksen Roska päivässä -liikkeen perustajan Tuula-Marian johdolla. Miniroskiksen ohjeen löydät TÄÄLTÄ. Jumppasalissa riitti siis vilskettä.

Jumppasali

T‍ringa ry:n eli uudenmaan lintuharrastajien yhdistyksen linturetket olivat suosittuja. Lasten retki lähti klo 11.30, aikuisten klo 13, molemmat Fastholman suuntaan meren rantaan. Retkillä nähtiin ainakin uivelo ja kurkia ja kuultiin jo monia kevätlaulajia!

Stadin Tarhaajat ja Hunajafrendit Ry:n Mika ja Tanja maistattivat erilaisia hunajia ja hunajaurheilujuomaa ja kertoivat mehiläisistä. Hyvää oli!

Herttoniemen ja Herttoniemenrannan Marttojen kasvisruokaravintolassa tarjoilut olivat ylenpalttiset: Oli keittoa, karjalanpiirakoita, pannukakkua ja kiisseliä. Ravintolan koko tuotto lahjoitettiin Yhteisvastuukeräyksen kautta lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen Suomessa ja maailman katastrofialueilla. Kiitos Martat!

Päivän aikana oli mahdollista jättää myös videoviesti siitä, mikä ympäristötilassa ahdistaa ja mistä siihen löytää toivoa. Kiitos Nuutti kuvaamisesta ja onnea Suomen luonnonsuojeluliiton palkinnon voittanut Stella! Panu Pihkala piti klo 14.30 antoisan työpajan teemasta "Ympäristöahdistus ja toivo".

Päivä päättyi luomakunnan sunnuntain messuun ja Marttojen kahvilan rääppiäisiin. Messun ylistysvirren 462 sanoi: "Soi kunniaksi Luojan nyt virsi kiitoksen!"