20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Herttoniemen kirkko

Kasteen virta on otettu käyttöön

13.09.2018, 17:06

Herttoniemen kirkon tekstiilitaideteos Kasteen virta on otettu käyttöön.

Kasteen virta on tekstiilitaideteos, joka virtaa Herttoniemen kirkkosalissa. Se on virta, johon lukuisat seurakuntalaiset ovat virkanneet oman palansa ja näin ottavat kastetut yhdessä vastaan, osaksi virtaa, seurakunnan yhteyttä.

Kasteen virta on täynnä helmiä ja niihin kiinnitetään kastettujen omat sydämet. Jokainen kastettu saa valkoisen puusydämen, johon kirjoitetaan hänen etunimensä ja kastepäivämääränsä. Kastetun läheisiä kutsutaan messuun ripustamaan sydän osaksi virtaa. Jos messuun on vaikea päästä, sydän ripustetaan seurakunnan toimesta.

Kastettujen nimet kiinnitetään helmiin ja näin heistä tulee pieniä pisaroita, osasia johonkin suurempaan. Pieniä pisaroita, helmiä, aarteita, jotka oikeassa valossa heijastavat kaikki maailman värit.

Kasteen virran voi ajatella kuvaavan myös elämän virtaa. Jokaisella on täällä oma paikkansa syntymästä kuolemaan, elämän virrassa, sen karikoissa ja suvannoissa, myrskyissä ja tyvenissä. Välillä kannateltuna, välillä muita kannatellen, yhdessä kulkien. Kirkon seinällä Kasteen virta muistuttaa meitä jokaista rukoilemaan uusien seurakuntalaisten puolesta. Kastetut ovat näin koko seurakunnan, valtavan tukiverkoston esirukouksen kohteina.

Kerran vuodessa kastetut kutsutaan noutamaan oma sydämensä ja kukin saa viedä omansa kotiin. Sen voi ripustaa sopivaan paikkaan muistuttamaan kaikista niistä rukouksista, joilla kastettua on kirkossa muistettu.

Kastevirrassa on mukana myös kasteen näkyvä osa, vesi. Puhdistava, pyhittävä. Ja lopulta ehkä myös aavistus vedestä, josta Raamatussa sanotaan:

"Joka juo sitä vettä, jota minä

hänelle annan, se ei ikinä janoa;

vaan se vesi, jonka minä hänelle

annan, tulee hänessä sen veden

lähteeksi, joka kumpuaa

iankaikkiseen elämään".