20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Herttoniemen kirkko

Herttoniemen kirkko on liian kallis korjattavaksi - tontin jatkosta päättää Helsingin kaupunki

26.05.2023, 14:05 /  päivitetty 26.05.2023, 14:40
Herttoniemen kirkko keväällä

Herttoniemen kirkko on ollut poissa käytöstä vuodesta 2019 alkaen vakavien sisäilma- ja rakenneongelmien vuoksi. Seurakunta on vuokrannut kirkkorakennusta Helsingin seurakuntayhtymältä. Viime marraskuussa seurakuntaneuvosto päätti, että kirkon vuokraamisesta luovutaan viimeistään 1.1.2024.

-Ei ole ollut seurakuntalaisten etu rahoittaa tyhjänä seisovaa tilaa, kun olemme viime vuosina muutenkin joutuneet karsimaan toimitiloja ja henkilöstöä yhä haastavamman taloudellisen tilanteemme takia, kirkkoherra Minnamari Helaseppä kertaa päätöksen perusteluita.

-Helsingin seurakuntayhtymä on etsinyt useamman vuoden ajan erilaisia ratkaisuja Herttoniemen kirkon tilanteeseen neuvotteluissa Museoviraston ja Kaupunginmuseon kanssa.Tämän kevään aikana on lisäksi selvinnyt, että seurakunnalla ei ole mitään taloudellisia mahdollisuuksia lähteä rakentamaan kirkkoa uudelleen.

-Kun seurakuntamme jäseniä on vain 44 % alueen asukkaista, siitä kertyvillä tuloilla ei voida kattaa nykyisiäkään menoja. Tiedossa on myös kustannusten kasvua - meitä odottaa Myllypuron kirkon vuokran korotus, ja liuta peruskorjauksia. Tästä huolimatta etsimme edelleen pientä tilaa Herttoniemen tai Herttoniemenrannan alueelta, jotta voisimme palvella seurakuntalaisia.

-Herttoniemen kirkkoon liittyy paljon yhteisiä muistoja. Luopuminen on siksi meille kaikille vaikeaa. Seurakuntaneuvosto on tehnyt hankalassa tilanteessa parhaansa, kirkkoherra Minnamari Helaseppä sanoo.

Mitä tontille tapahtuu?

Kirkko ja kaupunki -lehden haastatteleman Helsingin seurakuntayhtymän kiinteistöjohtaja Osmo Rasimuksen mukaan Herttoniemen kirkon tontti on palautumassa kaupungin käyttöön. Yhtymän kiinteistöjä ollaan muutenkin karsimassa talouden tasapainottamiseksi.

Kaupunki suunnittelee kaavoittavansa tontille jonkin verran asuntoja, mutta pääosin se tulisi päiväkotikäyttöön. Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee kirkon purkamisen ja tontin käyttötarkoituksen muutoksen mahdollistavaa asemakaavaehdotusta tiistaina 30. toukokuuta.