19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Haagan seurakunta

Apua Bolivian lapsille

03.07.2018, 14:21
Haagan seurakunta tukee Bolivian kaivosalueiden lapsityöläisiä Suomen Lähetysseuran kautta.

Bolivian monikansainen valtio kuuluu Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen köyhimpiin maihin, joissa erityisesti alkuperäiskansat kärsivät syrjinnästä. Arvioiden mukaan lapsista ja nuorista kolmannes työskentelee ankeissa oloissa kaivoksissa, sokeriruoko- ja pähkinäviljelmillä. Maaseudulla lasten keskimääräinen koulunkäyntiaika on vähän yli neljä vuotta.

Boliviassa lapsityö on laillista. Se kuulostaa kauhealta, mutta koska lapsityötä joka tapauksessa on, laillinen asema pyrkii turvaamaan sen, että työtätekevillä lapsilla on edes joitain oikeuksia ja mahdollisuuksia puolustaa oikeuksiaan. Lapsityöläisillä on oma järjestö, jonka kautta he pyrkivät parantamaan asemaansa. Lapsille ja nuorille annetaan elämäntaito- ja johtajakoulutusta, jotta he osaavat toimia ja vahvistaa oikeuksiaan.

Boliviassa on arvioiden mukaan noin 850.000 lapsityöläistä, suuri osa kaivosalueilla. Lapset ja nuoret työskentelevät mm. kengänkiillottajina, katukaupustelijoina, aputyövoimana kaivoksissa ja erilaisissa työpajoissa.

Suomen Lähetysseura pyrkii parantamaan heidän mahdollisuuksiaan käydä koulua, sekä lisäämään opettajien tietoa lasten erityisongelmista. Mahdollisuus koulunkäyntiin ja ammatilliseen koulutukseen, sekä opetus siitä, kuinka voi vaikuttaa omaan ja yhteisöjensä elämään, on tärkeää. Näin nuoret ja lapset voivat parantaa elämänlaatuaan ja vaikuttaa tulevaisuuteensa. Monille hankkeen puitteissa tarjottu koulutus on ainoa koulutus, mitä he ovat saaneet. He ovat innoissaan uusista opeista ja mahdollisuuksista.

Ammatillisilla kursseilla kaivosalueiden työtätekevät lapset ja nuoret oppivat mm. teknisiä taitoja, metsänistutusta, ompelua, kokkausta, korujen tekoa sekä kampaaja- ja kauneudenhoitotaitoja. Lisäksi he ovat oppineet mm. lasten oikeuksista, omien pienyritysten luomisesta ja hyvästä elämästä. Tämä kaikki vahvistaa heidän itsetuntoaan. Myös lasten toimintakeskusta kehitetään, ja lapsille ja nuorille järjestetään virkistysmahdollisuuksia ja vapaa-ajan toimintaa. Lasten perheille on järjestetty keskustelutilaisuuksia, joissa käsiteltiin mm. perheväkivallan vähentämistä ja muita tärkeitä teemoja.

‍Lue viimeisin raportti Boliviasta