19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Haagan seurakunta

Haagan rippikoulut 2023

04.11.2022, 13:58
Tervetuloa rippikouluun eli riparille! Riparilla pohditaan elämää ja uskoa. Siellä on mahdollista etsiä ja löytää, kysyä ja hiljentyä yhdessä toisten nuorten kanssa. Ripari on matka, jonka aikana osallistutaan monipuolisesti seurakunnan toimintaan.

RIPPIKOULUILMOITTAUTUMINEN ON PÄÄTTYNYT. RIPPILEIRIMME OVAT TÄYNNÄ, MUTTA CITYRIPPIKOULUUN PÄÄSEE VIELÄ MUKAAN!

Vuoden 2023 riparit Haagan seurakunnassa

1. JAAKKIMA – leirijakso Ruokolahdella 12.-19.6.2023

2. LOHIRANTA – leirijakso Lohjalla 26.6.-3.7.2023

3. PIEKSÄMÄKI – leirijakso Pieksämäellä 17.-24.7.2023

4. CITYRIPPIKOULU – Päivärippikoulu Huopalahden kirkolla Haagassa 31.7.-6.8.2023

Konfirmaatiot Huopalahden kirkossa elo-syyskuussa 2023.

LUE NÄMÄ OHJEET ENNEN ILMOITTAUTUMISTA!

RIPPIKOULUN VALINTA:

Haagassa voit valita joko leiri- tai cityriparin. Cityriparilla ollaan päivisin Tönöllä, Huopalahden kirkolla tai retkellä, mutta yövytään kotona. Leiririppikoulussa vietetään viikko leirikeskuksessa. Riparille osallistuu suuri joukko keskenään erilaisia ihmisiä, jotka työskentelevät ja viettävät vapaa-aikaa yhdessä. Riparilla on yhteiset periaatteet, joita ilman elämä kävisi pian hankalaksi, siksi sitoudumme noudattamaan yhteisiä ohjeita. Haluamme taata sen, että jokaisella on henkisesti ja fyysisesti turvallista olla. Rippikouluun lähtiessä nuoren on oltava valmis toimimaan ja elämään ryhmässä, osallistumaan pienryhmässä työskentelyyn sekä leirimuotoisessa rippikoulussa majoittumaan toisten kanssa samassa huoneessa. Nuoren mahdollinen fyysinen ja psyykkinen oireilu pitää olla riittävällä tavalla hallinnassa, niin etteivät ne kohtuuttomasti kuormita muita. Nuoren pitää pystyä olemaan osa päivästä ilman puhelinta. Hänellä täytyy olla myös hallussa perustaidot, kuten luku- ja kirjoitustaito, kellon tunteminen, kyky huolehtia henkilökohtaisesta hygieniasta sekä omatoiminen, riittävä syöminen.

OHJEITA ILMOITTAUTUMISEEN:

Ilmoittautuminen tehdään yhdessä huoltajan kanssa. Ensimmäisellä kerralla ilmoittautumisportaaliin rekisteröidytään vahvalla tunnistautumisella. Tämän jälkeen portaaliin kirjaudutaan omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Ota tunnukset talteen myöhempää käyttöä varten! Kun olette lähettäneet lomakkeen, tarkistakaa, että sähköpostiin on tullut vahvistusviesti, jotta ilmoittautuminen on varmasti tullut perille. Sähköpostissa on myös kaverikoodi, jonka voit antaa yhdelle kaverille. Pyrimme ottamaan kaveritoiveet huomioon niin, että jokainen pääsee ainakin yhden kaverin kanssa samaan rippikouluun.

Koska ensimmäinen ripari-vaihtoehto ei välttämättä toteudu, niin toiveemme on, että perustelet rippikouluvalintojasi. Riparilla on monenlaisia nuoria ja siksi haluamme tietää etukäteen: Tarvitseeko nuori erityistä tukea jossakin (esim. opiskelu, arjen hallinta, sosiaaliset taidot). Kysymme myös terveystiedot (esim. lääkitys) ja allergiat sekä ruokavaliot.

Kaikki ilmoittautumisajan puitteissa jätetyt hakemukset käsitellään samanarvoisina. Ilmoittautuminen ei siis ole nopeuskisa, joten voit rauhassa miettiä rippikouluvalintojasi. Tiedot jaetuista rippikoulupaikoista annetaan sähköpostilla marraskuun 2022 aikana.

LEIRIN OSALLISTUMISMAKSU:

Cityrippikoulu on maksuton. Leiririppikoulusta peritään 140 euron osallistumismaksu. Tämä kattaa pienen osan rippikoululaisen kustannuksista ja loput kustantaa seurakunta. Rippikoulun osallistumismaksu sisältää kaiken: matkat, majoituksen, ruokailun sekä opetusmateriaalin. Mikäli peruutus tehdään myöhemmin kuin 14 päivää ennen leirin alkua, veloitetaan 50 %. Peruuttamaton ilmoittautuminen laskutetaan kokonaisuudessaan. Vain lääkärintodistus vapauttaa maksusta. Rippikoululeiri maksetaan verkkomaksuna sähköisen asiointipalvelun kautta. Huoltaja saa maksuohjeen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen noin 1-2 kk ennen rippikoulun alkamista. Mikäli perheen taloudellinen tilanne on tiukka, voi maksuun hakea avustusta oman seurakunnan diakoniatyöltä helmikuun 2023 loppuun mennessä.

JÄRJESTÖ- TAI URHEILURIPARILAISET:

Jos olet menossa järjestön tai urheiluseuran rippikouluun, niin ole yhteydessä whatsappin tai sähköpostin välityksellä oman seurakunnan rippikoulupappiin. Aloitamme seurakuntayhteysjakson yhdessä tammikuussa 2023.