18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Till skolan med änglavakt

26.07.2018, 11:03
Den svenska skolstarten i Helsingfors är tisdagen 14 augusti. Samma vecka ordnas skolvälsignelser i Johanneskyrkan och St: Jacobs kyrka.

‍Hur går en skolvälsignelse till?

- Det är en kort tillställning. Det är en präst på plats och när barnen kommer fram till altaret och blir välsignade får de alla en liten gåva, säger Nenne Lappalainen som är ledare för barnverksamheten i Johannes församling.

Varför ordnar ni välsignelse av nya ettor?

- Vi vill välsigna barnen inför deras skolstart och be för att allt ska gå bra för dem. Barnen brukar tycka att det är skojigt. De blir glada över gåvan, som de sedan bär med stolthet.

Också föräldrarna brukar gärna komma på skolvälsignelsen.

- Vem vill inte välsigna sitt barn? De flesta vill sitt barn väl, och vill därför att barnen får välsignelsen. Förstås är det en annan sak om inte föräldrarna hör till kyrkan eller tycker att religion är viktigt.

Är det nåt speciellt man som sjuåring ska tänka på när man deltar?

- Det är en rolig händelse och inget man behöver vara rädd för. Det är tryggt att komma till kyrkan, säger Lappalainen.

Här ordnas välsignelse av de nya ettorna:

16.8 kl. 17 Johanneskyrkan

16.8 kl. 17 S:t Jacobs kyrka