20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Koko Helsinki

Missionsprojekt i Thailand

10.12.2020, 09:48
I norra Thailand arbetar missionärerna Tomas och Riikka-Maria Kolkka.

‍Johannes församling stöder missionärerna Tomas och Riikka-Maria Kolkka som arbetar i norra Thailand. Deras arbete går bland annat ut på att arbeta fram ett skriftspråk åt ett folk som hittills enbart kunnat tala sitt språk – inte läsa eller skriva det. Kolkkas har först lärt sig thailändska och därefter flyttat till en bergsby i norr och där lärt sig luafolkets språk. Så här berättar de själva om dagsläget:

"Vårt arbete bland luafolket i bergsbyarna i Nan är intressant och mångsidigt på många olika sätt: det innehåller både språk-, musik- och församlingsarbete. I praktiken har det ändå varit lite utmanande att kunna fördela arbetstiden jämt mellan de här tre olika sektorerna. Ibland tar församlings- och musikarbetet nämligen mer tid än planerat, vilket leder till att tiden för språkarbetet blir kortare.

På sista tiden har språkarbetet med lua ändå gjort stora steg framåt – den första versionen av luaalfabetet har blivit klar och därmed har vi kunnat färdigställa de första lualäshäftena!"

Tänk, Johannes församling får vara med och stöda ett arbete som motsvarar det Agricola gjorde för finskan. Det är verkligen spännande!