24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Dop

01.08.2018, 15:35
Funderar du på dop? Här hittar du information för att komma igång med dopplanerna.

‍Ditt barn kan döpas i en kyrka, i hemmet eller på något annat lämpligt ställe. Börja med att bestämma var och när dopet ska äga rum. Ta sedan kontakt med pastorskansliet för att boka en plats/präst till dopet. Prästen kommer från mammans församling.

Barn får gärna döpas inom två månader efter födseln, men även senare. Församlingen ställer vid behov avgiftsfritt församlingssalen till förfogande för ett eventuellt dopkaffe för sina medlemmar. Vi har också en dopkolt som får lånas.

Innan dopet kontaktar prästen föräldrarna för att tillsammans gå igenom dopet och svara på eventuella frågor.

Föräldrarna får en delvis färdigt ifylld blankett "Anmälan om uppgifter om barnet" från magistraten gällande den nyfödda. Blanketten, med uppgifter om bl. a. registrering av barnet, kompletteras med uppgifter om förnamn, faddrar och uppgiften om barnets modersmål. I samband med barndopet ser prästen till att barnets uppgifter sänds vidare för registrering till magistraten.

Om dopet sker senare än två månader efter födseln skall blanketten skickas in till magistraten innan dopet. Magistraten vill ha namnuppgifter inom två månader efter födseln för befolkningsdatasystemet så den lilla får sitt FPA-kort.

Vi svarar gärna på frågor om det är något ni undrar över.