16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute
Alppilan kirkko

Kastepäivässä astutaan valmiiseen pöytään

24.04.2017, 10:14 /  päivitetty 04.05.2017, 09:24

Pääkaupunkiseudun kirkoissa on järjestetty Kastepäivä kerran–pari vuodessa, Helsingissä vuodesta 2012 lähtien.

Pakilan seurakuntapastori Tiia Tuovinen kastaa Hyvän Paimenen kirkossa 7. toukokuuta. Miksi ja millainen juhlapäivä perheille on luvassa?

– Kastepäivä on ainakin helppo tapa vanhemmille järjestää lapsen ensimmäinen juhla. Saa tulla niin sanotusti valmiiseen pöytään, kun juhla on kaikin tavoin tarjoiluineen valmiina odottamassa.

Kastepäivää vietetään Pakilassa tänä vuonna sylikirkon yhteydessä. Juhlassa on mahdollisuus olla osana isompaa yhteisöä, kun mukaan tulee useampi perhe vieraineen.

Tiia Tuovinen on kastanut pappisurallaan hieman yli 140 lasta ja hän iloitsee jokaisesta kastettavasta lapsesta, olipa hän minkä ikäinen tahansa. Kommelluksiltakaan ei ole vältytty.

– Tutti on pudonnut useammankin kerran kastemaljaan. Joskus pidettiin ruokatauko, koska vauvalle iski niin hirmuinen nälkä, ettei mikään muu auttanut, Tiia naurahtaa.

Monet ristiäiset ovat jääneet Tiialle elävästi mieleen yleistunnelmaltaan hienoina hetkinä. Joissakin kastejuhlassa musiikkiesitykset ovat herkistäneet tai pikkusisarusten kommentit kesken toimituksen naurattaneet lapsen ympärille kokoontunutta lähipiiriä.

Laitetaanko Pakilassa Kastepäivässä kastettavan lapsen nimi kastepuuhun?

– Ehdottomasti. Luulen, että kastettavat voivat itse ripustaa lintunsa itse valitsemalleen oksalle.

Kastepäivä Helsingissä sunnuntaina 7.5. / Dopdagen i Helsingfors sö 7.5.

Kastepaikaksi voit valita Alppilan, Hyvän paimenen, Lauttasaaren tai Viikin kirkon. Lisätietoa tiloista: class=" "
target="_blank">www.helsinginkirkot.fi

• Alppilan kirkko su 7.5. kello 16. Tilaisuus on messun yhteydessä.
  • Hyvän Paimenen kirkko su 7.5. klo 17
  • Lauttasaaren kirkko su 7.5. klo 14
  • Viikin kirkko su 7.5. klo 14

Lisätietoa Kastepäivästä löytyy täältä class=" "